Dlaczego otrzymuję niechcianą pocztę e-mail?
Otrzymywanie niechcianej korespondencji e-mail nie jest niczym zaskakującym, a w miarę upływu lat, problem ten wcale nie jest mniejszy. Przybywa narzędzi do walki ze SPAMem, aktualizowane są zabezpieczenia antyspamowe, ale wciąż świadomość użytkowników pozostaje nieduża i często nie dostrzegają oni tego, że o ilości napływającego spamu, decydują sami. Czym jest SPAM, dlaczego go otrzymuję i co mogę zrobić już dziś, aby zmniejszyć jego ilość.
Co to jest SPAM w poczcie e-mail?
SPAM to po prostu niechciana korespondencja e-mail, chociaż możemy wyróżniać jej wiele rodzajów, natarczywe reklamy produktów, oferty handlowe, powiadomienia z newsletter, wiadomości zawierające zainfekowany załącznik, oferty zakupu Twojego samochodu przez milionera z Afryki. Nie ma jednej definicji SPAMu, chociaż przyjęło się, że jest to przede wszystkim korespondencja masowa, która może być wysyłana przez złodziej tożsamości, hakerów, roboty, która zawiera podejrzane treści, linki i załączniki.
Tego typu wiadomości są często filtrowane na poziomie zabezpieczeń serwera, ale wciąż zmieniające się techniki stosowane przez twórców SPAMu, powodują, że SPAM przybiera nową formę.
Pamiętaj, że Twój adres e-mail jest internetowym odpowiednikiem adresu domowego lub numeru telefonu. Kiedy już go komuś dasz, nie możesz kontrolować tego, co się z nim stanie.
Warto już w tym miejscu zwrócić uwagę, że często mianem SPAM, określamy każdy rodzaj korespondencji, jakiej nie chcemy widzieć na swoim koncie. Czasami jednak te wiadomości są do nas przesyłane na nasze własne życzenie.
Dlaczego otrzymuję SPAM?
Otrzymałeś wiadomość e-mail, np. jedną z powyższych, których nie chcesz widzieć w swojej skrzynce e-mail. Możesz być pewny, że w 99% przypadków, nie jest to wina kiepskich zabezpieczeń antyspamowych, ale wciąż zmieniających się sposobów na to, aby takie wiadomości były skutecznie przekazywane do adresatów.
Skąd ktoś, kto wysyła SPAM, ma mój adres e-mail? To dobre pytanie, na które odpowiedź, pomoże Ci zrozumieć, jak zawiły jest to mechanizm. Wyobraź sobie, że korespondujesz ze sklepem internetowym, z którym przekazujecie sobie jedynie informacje o produkcie, który chcesz kupić. Ten sklep pada ofiarą ataku, w wyniku którego baza klientów wycieka do sieci. Twoje konto e-mail jest nie tylko narażone na próby logowania, ale w krótkim czasie po tym zdarzeniu otrzymujesz dziesiątki wiadomości e-mail z reklamami.
Możesz winić sklep, możesz też pomyśleć, że podobnych zdarzeń dzieje się każdego dnia kilkanaście, kilkadziesiąt, a może i kilkaset. A może się przy tym okazać, że jedna z wiadomości SPAM jaką otrzymasz, zostanie wysłana z adresu e-mail sklepu, który znasz.
Co dalej stanie się z Twoim adresem e-mail? Nie da się tego przewidzieć.
A jeśli powiemy Ci, że spora część korespondencji, jaką użytkownicy traktują jako SPAM to newslettery z serwisów, w których sami te adresy e-mail podają, czy to rejestrując konto, czy zgadzając się na przesłanie kodu rabatowego?
Jak chronić się przed SPAMem?
Ten artykuł nie wyczerpuje tematu, ale zebraliśmy więcej informacji w osobnych artykułach. Teraz podpowiemy Ci, jak możesz już dziś ograniczyć ilość niechcianej korespondencji i zabezpieczyć swoje konto e-mail:
- silne hasło dostępu: niezależnie od tego, czy używasz konta e-mail raz w miesiącu czy każdego dnia, zabezpiecz je silnym hasłem dostępu. Z pozoru nic nieznacząca zawartość konta e-mail, dla potencjalnego włamywacza może okazać się cenna, jak nowa baza adresów e-mail, prywatne dane, a nawet dane płatności ze sklepów online,
- używaj konta fimowego do korespondencji firmowej: … i odpowiednio osobnego konta do korespondencji prywatnej czy zapisu w sklepach lub do newsletterów: oddziel życie prywatne od zawodowego, oddziel prywatną korespondencję od przyjemności,
- przejrzyj niechcianą pocztę: sprawdź, od kogo pochodzi, jeśli to znane sklepy, marki i firmy, być może łatwo znajdziesz opcje wypisana się z listy mailingowej,
- jeśli otrzymujesz SPAM od znajomych:poinformuj ich o tym, być może to nie oni wysyłają SPAM, a ich konto zostało przejęte,
- skonfiguruj reguły wiadomości w poczcie Webmail, aby już na etapie otrzymania wiadomości, zarządzać nią,
- skonfiguruj filtry antyspamowe na hostingu.
Pamiętaj także, aby nie klikać w linki i nie otwierać załączników z podejrzanych wiadomości e-mail.
Przeczytaj także:
- Zarządzanie ustawieniami folderu SPAM w poczcie Webmail
- Konfiguracja SpamAssassin w DirectAdmin
- Tworzenie reguł wiadomości w poczcie Webmail