Jak poprawić SEO strony internetowej?
Optymalizacja SEO strony internetowej WordPress stanowi kluczowy element dbania o jej widoczność w wynikach wyszukiwania oraz fundament budowania wysokiej pozycji i generowania ruchu organicznego, bezpłatnego, z tych wyników. Istnieje wiele elementów, jakie wpływają na SEO WordPress, które odkryjesz z naszymi poradnikami. W tym artykule znajdziesz podstawy, oparte o to co możesz samemu wykonać w CMS WordPress oraz dodatkowo, co uzyskasz korzystając z popularnej wtyczki YoastSEO. Ten poradnik nie wyczerpuje możliwości optymalizacji SEO WordPress.
Ustawienia WordPress
Przyjazne linki
Po zainstalowaniu CMS WordPress przejdź do sekcji Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki. Wybierz ustawienia wstępne > Nazwa wpisu.
Przyjazne linki pozwalają na tworzenie dobrze wyglądających adresów URL dla poszczególnych wpisów i stron. Nie tylko informują one użytkownika o zawartości, jeszcze przed kliknięciem link, ale także zawierają, np. frazy kluczowe. Przyjazne linki stanowią także fundament projektowania UX.
Tytuł i opis strony internetowej
W panelu WordPress przejdź do sekcji Ustawienia > Ogólne. Określ tytuł witryny i jej opis. Z punktu widzenia SEO to kluczowe informacje dla wyszukiwarek, ponieważ zawierają podstawowe informacje o Twojej stronie, odpowiadając na pytania, co to za strona, jaka zawartość się w niej znajduje.
W tych polach określasz w dużej mierze frazy kluczowe, którymi Twoja strona będzie się charakteryzowała.
Tagi
Przejdź do sekcji Wpisy > Tagi. W tym miejscu możesz zarządzać tworzonymi tagami, ale możesz je też dodawać bezpośrednio na etapie tworzenia wpisu.
Tagi HTML to jedna z pierwszych rzeczy, których uczymy się w SEO. Są niewidoczne gołym okiem, ale mogą zdziałać cuda w rankingach i ogólnie na stronie internetowej. Tagi pomagają również webmasterom wspólnie prezentować powiązane posty. Gdy odwiedzający klikną określony tag, dotrą do strony, na której wyświetlane są wszystkie posty, które mają ten sam tag. Ich celem jest dodanie informacji specyficznych dla treści postu, aby lepiej go opisać i również są indeksowane przez wyszukiwarki, o ile nie wyłączyłeś tego. Dla dynamicznych treści może mieć to duże znaczenie, aby śledzić określone publikacje.
Ustawienia Yoast SEO
Wtyczka YoastSEO to jedna z najpopularniejszych i najlepszych wtyczek do SEO w WordPress. Większość użytkowników jest w pełni zadowolona z efektów jej pracy, nawet, korzystając z wersji bezpłatnej, którą możesz zainstalować samemu.
Mapa witryny XML
Za pomocą wtyczki Yoast SEO możesz łatwo zarządzać mapą witryny XML, która pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę witryny internetowej, a jednocześnie dostarcza informacji i aktualnie używanych adresach URL. Ma to znaczenie dla stron, w których często pojawiają się nowe treści, jak również dla nowych stron, które Google będzie indeksowało znacznie dłużej, gdyż nie mają one wypracowanego autorytetu.
Po zainstalowaniu wtyczki Yoast SEO przejdź do sekcji SEO > Ogólne > Funkcje i włącz mapę strony XML. Link do mapy witryny możesz użyć w Google Search Console.
Optymalizacja treści
Podczas redagowania postów lub stron WordPress, jeśli posiadasz zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO, otrzymasz szereg wskazówek dotyczących optymalizowania treści, np. rozkładu nagłówków, akapitów czy długości tekstu. Wprawdzie korzystatnie z wtyczek do tego typu kontroli treści, nie zawsze jest idealnym rozwiązaniem, pod wieloma względami może nam sporo pomóc i dopilnować, abyśmy tworzyli treści lepszej jakości. Także nasycenia frazą kluczową.
Meta Title i Meta Description
Yoast SEO to idealny sposób na szybkie edytowanie meta tytułu i meta opisu poszczególnych wpisów i stron. Tytuł strony/wpisu jest pobierany z nagłówka H1, pola tytuł, który musisz uzupełnić. Meta opis to zwykle fragment wpisu lub strony, ale dzięki wtyczce, masz większą kontrolę nad nim i możesz wprowadzić go ręcznie, przy okazji dbając o umieszczeni w nim frazy kluczowej. Te tagi są ważne dla wyszukiwarek, a to co wprowadzisz w ich miejscu, będzie widoczne w wynikach wyszukiwania.
Inne
Atrybuty alt/title
Podczas redagowania treści, pamiętaj o atrybutach alt i title. Znajdziesz je, m.in. przy obrazkach i mediach, a także linkach URL umieszczonych w treści. Atrybuty alt i title obrazu są powszechnie określane jako „znacznik alt” lub „tekst alternatywny” oraz „znacznik tytułu”. Każdy obraz powinien mieć tekst alternatywny. Nie tylko w celach SEO , ale także w celu ułatwienia dostępu.
Atrybut title jest wyświetlany jako podpowiedź po najechaniu kursorem na element. Google przywiązuje stosunkowo dużą wagę do tekstu alternatywnego. Używa go, aby określić, co jest na obrazie, ale także w jaki sposób odnosi się do otaczającego tekstu.