Co to jest mapa witryny XML?
Podobnie jak mapa geograficzna pomaga znaleźć miejsca w świecie rzeczywistym, mapa witryny to plik, który zawiera listę wszystkich adresów URL Twojej witryny, aby poinformować wyszukiwarki o organizacji treści witryny. Możesz myśleć o mapie witryny jako spisie treści zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek, który pomaga im odróżnić Twoje strony, lepiej zrozumieć hierarchię witryny i łatwo poruszać się po witrynie.
- Co to jest mapa witryny XML?
- Czy moja witryna potrzebuje mapy witryny XML?
- Jak utworzyć mapę witryny XML?
- Jak przesłać mapę witryny XML?
- Jakie są korzyści z posiadania mapy witryny?
- Podsumowanie
Co to jest mapa witryny XML?
Podobnie jak mapa witryny HTML, mapa witryny XML jest również listą adresów URL w Twojej witrynie, ale ta wersja jest stworzona wyłącznie dla robotów wyszukiwarek jako sposób na poprowadzenie ich do wszystkich stron, które chcesz zindeksować. Mapa witryny XML to lista stron internetowych w witrynie napisana w określonym formacie (plik XML lub pliki tekstowe oznaczone tagami), który sprawia, że informacje o witrynie są bardziej czytelne dla Googlebota.
Ogólnie rzecz biorąc, Googlebot ma dwa podstawowe zadania:
- Przeglądaj sieć od strony do strony
- Rejestruj informacje o linkach, które odwiedza po drodze, oraz o tym, jak są ze sobą powiązane
Google wykorzystuje te informacje do tworzenia wyników wyszukiwania i określania, do jakich wyszukiwań dany fragment treści jest najbardziej odpowiedni. Tutaj przydają się mapy witryn XML, ponieważ tworzenie mapy witryny skoncentrowanej na botach może pomóc im dokładnie przeszukać Twoją witrynę i zebrać informacje potrzebne do utworzenia SERP (strony wyników wyszukiwania) dla każdego zapytania.
Mapy witryn XML mogą zawierać cenne metadane powiązane ze stronami Twojej witryny. Te metadane umożliwiają Googlebotowi szybki dostęp do informacji, takich jak data ostatniej aktualizacji strony, częstotliwość aktualizacji każdej strony oraz ważność strony w stosunku do innych stron w Twojej witrynie. Metadane mogą być również używane do podawania dodatkowych informacji o konkretnych rodzajach treści, które oferujesz na swoich stronach internetowych, takich jak obrazy i filmy.
Czy moja witryna potrzebuje mapy witryny?
Krótka odpowiedź brzmi TAK. Niezależnie od tego, czy planujesz zbudować witrynę internetową, czy też masz już witrynę i próbujesz uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, wdrożenie HTML i mapy witryny XML jest niezbędne.
Chociaż nie są one wymagane, mapy witryn są wysoce zalecane, ponieważ umożliwiają użytkownikom i pająkom łatwe znajdowanie całej zawartości Twojej witryny.
Jeśli nie ma jasnej ścieżki indeksowania do strony internetowej, a treści nie można łatwo znaleźć, klikając w witrynie, mapy witryn XML to sposób na dostarczenie listy adresów URL, które mają być indeksowane bezpośrednio w wyszukiwarkach.
Kolejną zaletą tworzenia mapy witryny XML jest z punktu widzenia „budżetu indeksowania”. Google mądrze wykorzystuje swoje zasoby, przeznaczając określony budżet czasu Googlebota na strony internetowe. Budżet indeksowania reprezentuje liczbę równoczesnych połączeń równoległych, których Googlebot może użyć do zindeksowania witryny, a także czas oczekiwania między pobraniami.
To powiedziawszy, jeśli masz dużą witrynę z setkami adresów URL i niedawno zaktualizowałeś tylko tuzin swoich stron, chcesz, aby Google skupił się na zaktualizowanych stronach, zamiast indeksować całą witrynę i zabijać budżet indeksowania. Możesz zaktualizować daty modyfikacji dla zaktualizowanych stron w swojej mapie witryny XML, sygnalizując Google skupienie wysiłków tylko na nowych stronach.
Według Google musisz mieć mapę witryny XML, jeśli Twoja witryna spełnia którekolwiek z następujących kryteriów:
- Twoja witryna jest naprawdę duża. W rezultacie jest bardziej prawdopodobne, że roboty indeksujące Google mogą przeoczyć indeksowanie niektórych z Twoich nowych lub niedawno zaktualizowanych stron.
- Twoja witryna zawiera duże archiwum stron z treścią, które są odizolowane lub nie są ze sobą dobrze połączone. Jeśli strony Twojej witryny nie odwołują się do siebie w naturalny sposób, możesz umieścić je w mapie witryny, aby mieć pewność, że Google nie przeoczy tych stron.
- Twoja witryna jest nowa i zawiera niewiele linków zewnętrznych . Googlebot i inne roboty indeksujące sieć przemierzają sieć, korzystając z linków prowadzących z jednej strony do drugiej. W rezultacie Google może nie wykryć Twoich stron, jeśli żadna inna witryna nie zawiera do nich linków.
- Twoja witryna korzysta z treści multimedialnych, jest wyświetlana w Google News lub zawiera inne adnotacje zgodne z mapą witryny. W razie potrzeby Google może wziąć pod uwagę dodatkowe informacje z map witryn podczas wyszukiwania.
Jak utworzyć mapę witryny?
Oto różne sposoby tworzenia mapy witryny XML. Oto niektóre z najczęściej używanych opcji:
- Ręczne tworzenie mapy XML. Ta metoda pozwala dostosować mapę witryny, ale jest zalecana tylko w przypadku małych witryn z mniejszą liczbą stron, ze względu na czasochłonność.
- Dodatki do map witryn XML dostarczane przez platformę Twojej witryny. Istnieje wiele twórców witryn internetowych i platform systemu zarządzania treścią (CMS), które oferują narzędzia i wtyczki do automatyzacji procesu tworzenia mapy witryny XML i pomagają szybko i łatwo ją tworzyć. Jest to zazwyczaj najlepsze rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku większych witryn. Sprawdź jak wygenerować mapę witryny w Yoast SEO.
- Użyj generatora map witryn online: nie musisz instalować niczego dodatkowego w swojej witrynie, a proces jest zazwyczaj szybki i prosty. Skorzystaj z takiej strony jak xml-sitemaps.com – to bezpłatna usługa generatora map witryn online, która tworzy mapę witryny XML, którą można przesłać do Google, Bing i innych wyszukiwarek.
Jak przesłać mapę witryny XML do Google?
Ostatnim krokiem po utworzeniu mapy witryny XML jest przesłanie jej do Google Search Console, aby powiadomić o tym Google, aby Googlebot mógł natychmiast rozpocząć indeksowanie mapy witryny i indeksowanie Twoich stron internetowych.
Jakie są korzyści z posiadania mapy witryny dla witryny internetowej?
Posiadanie mapy witryny dla Twojej witryny może przynieść więcej korzyści niż w innym przypadku. Przede wszystkim:
- Wskazuje Google, aby zindeksował Twoją witrynę,
- Mówi Google , co ma indeksować w Twojej witrynie.
Ponadto:
- Po umieszczeniu w mapie witryny wszystkich adresów URL witryny pomaga to robotowi indeksującemu wyszukiwarek w skutecznym wykrywaniu i indeksowaniu wszystkich stron.
- Mapa witryny XML informuje Google, jakie informacje znajdują się w Twojej witrynie.
- W mapie witryny możesz ustawić priorytet adresom URL. Gdy ustawisz ten priorytet, boty wyszukiwarek skupią się bardziej na tych adresach URL niż na innych.
- Informuje Google, jak często Twoje treści są aktualizowane i jak ważne są.
- Pokazuje Google wszystkie strony w Twojej witrynie, nawet jeśli znajdują się one głęboko w architekturze i mogą nie być tak szybko indeksowane.
Mapy witryn XML mają kluczowe znaczenie dla botów wyszukiwarek, ponieważ udostępniają wszystkie ważne strony w jednym miejscu z priorytetem ustawionym dla każdej strony. Dlatego niezbędne stało się posiadanie mapy witryny XML dla dowolnej wielkości firmy. Mapę witryny możesz utworzyć za pomocą wielu narzędzi.
Ważne rzeczy, o których należy pamiętać
- Posiadanie mapy witryny nie ma żadnych negatywnych skutków dla witryny internetowej
- Małe witryny zawierające wyłącznie strony statycznie, nie odniosą większych korzyści z posiadania mapy witryny
- Jeśli masz witrynę z tysiącami automatycznie generowanych lub stale zmieniających się stron (np. sklep internetowy), mapa witryny może pomóc w szybszym indeksowaniu stron, a każda zmiana zostanie wykryta i zindeksowana szybciej
- Konfiguracja mapy witryny z nowoczesnym systemem CMS za pomocą wtyczek (wtyczka Yoast do WordPressa itp.) jest bardzo łatwa.
- Posiadanie mapy witryny nie jest w żaden sposób czynnikiem rankingowym
- Mapa witryny nie może być używana do informowania wyszukiwarek, aby nie indeksowały strony