Pierwsze kroki z wtyczką Yoast SEO i optymalizacją SEO WordPress
Yoast SEO to jedna z najpopularniejszych wtyczek do optymalizacji WordPress pod kątem wyszukiwarek. Dostępna w bezpłatnej wersji, a także wersji Premium, oferuje wiele przydatnych funkcji, które pomogą Ci publikować wysokiej jakości treści, treści pod SEO, wygenerować mapę witryny i zadbać o jej widoczność w sieci Internet. W tym poradniku przedstawiamy podstawowe funkcje Yoast SEO, które mogą być dla Ciebie przydatne od pierwszego użycia wtyczki.
- Yoast SEO – informacje podstawowe
- Meta title i meta description
- Analiza czytelności w Yoast SEO
- Analiza SEO
- Wykluczenie stron z indeksu Google
Yoast SEO – informacje podstawowe
Yoast SEO stało się jedną z najlepszych wtyczek do optymalizacji SEO, optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, która jest niezbędna w tym, aby Twoja witryna pojawiała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, czyli popularna optymalizacja SEO, ma kluczowe znaczenie, aby publikowane w Twojej witrynie strony i posty mogły uzyskać wysoką pozycję w rankingu.
Pozyskiwanie bezpłatnego ruchu z wyników wyszukiwania, tzw. ruchu organicznego, jest niezbędne, jeśli chcesz obniżyć koszty marketingu, a jednocześnie zapewnić sobie nieprzerwany ruch, niezależny od prowadzonych kampanii reklamowych.
Wysoka pozycja w rankingu, w wynikach wyszukiwania, znacznie ułatwia podnoszenie świadomości marki i współczynników konwersji.
Wtyczka Yoast SEO, w wersji bezpłatnej, jest najczęściej wybieranym narzędziem przez początkujących i bardziej doświadczonych administratorów. Nie musisz od razu korzystać z wersji Premium, aby otrzymać dostęp do narzędzi analitycznych, które sprawdzą jakość publikowanych treści, SEO, utrzymają jeden spójny standard w konfiguracji parametrów stron i wpisów czy przygotują spersonalizowaną mapę witryny. Z Yoast SEO łatwo uzyskasz także dostęp do opcji ustawiania kanonicznych adresów URL, co może mieć duże znaczenie przy unikania duplikatów treści czy obsłudze stron wielojęzycznych.
W tym artykule zebraliśmy kilka kluczowych instrukcji, z których możesz skorzystać i zapamiętać, aby od początku pracy z WordPress, pracować nad optymalizacją witryny.
Instrukcje jak zainstalować Yoast SEO i jak uruchomić wtyczkę znajdziesz w osobnym artykule:
- Jak zainstalować i uruchomić Yoast SEO?
- Co to jest Yoast SEO dla WordPress?
- Jak wygenerować mapę witryny w Yoast SEO?
Meta title i meta description
Po zainstalowaniu wtyczki Yoast SEO uzyskasz dostęp do unikalnej opcji, jaką jest edycja meta title i meta description. To ważne elementy rankingowe, a także treści wpływające bezpośrednio na wrażenia użytkownika, który zobaczy je w wynikach wyszukiwania. Od tego, jakie informacje zamieścisz w tytule meta i meta opisie, zależeć będzie, czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić właśnie Twoją witrynę i pozostanie w niej, aby znaleźć odpowiedź lub dokonać zakupu produktu lub usługi.
Meta tytuł ustawiany jest automatycznie na podstawie nagłówka H1, czyli tytułu strony lub wpisu. Może zajść konieczność, aby inaczej prezentował się on w witrynie internetowej, a inaczej w wynikach wyszukiwania, chociaż zwykle pozostawia się go bez zmian, pamiętając o zasadach optymalizacji SEO, aby zawrzeć w nim słowo kluczowe.
Meta opis to krótki fragment tekstu, pojawiający się w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak sama treść jest elementem wpływającym na SEO, a dodatkowo pierwszym kontaktem, jaki użytkownik może mieć z Twoją witryną, jeszcze przed wejściem na nią. Upewnij się, że meta opis zawiera informacje o tym, co dokładnie użytkownik znajdzie na linkowanej stronie lub we wpisie.
- Po zainstalowaniu i aktywacji wtyczki Yoast SEO przejdź do tworzenia nowego lub edycji wpisu, lub strony WordPress.
- Na dole ekranu znajdziesz opcje Yoast SEO.
- Edytuj pole Tytuł SEO (opcjonalnie).
- Dodatkowe ustawienia domyślnego tytułu SEO znajdziesz po lewej stronie ekranu w sekcji SEO > Wyszukiwarki > Rodzaje treści.
- Edytuj pole Opis.
- Skorzystaj z podpowiedzi Yoast SEO w zakresie analizy SEO oraz wskaźnika ilości znaków, jakie powinieneś umieścić w obu polach.
Analiza czytelności w Yoast SEO
Ta sekcja dostępna będzie podczas tworzenia nowej lub edycji istniejącej strony, lub wpisu, WordPress. Narzędzie do optymalizacji SEO posiada wbudowane opcje analizy treści, jej czytelności. Umieszczone w tym miejscu wskazówki mogą być przydatne podczas redagowania treści, ale należy pamiętać, że wiele z nich może być sprzeczne z tym, w jaki sposób te treści są redagowane, jeśli masz potrzebę zrobić to w określony sposób.
Za pomocą analizy czytelności możesz sprawdzić, m.in. rozkład nagłówków, długość akapitów, długość zdań, ilość słów łączących, powtórzenia.
Po kliknięciu wybrane wyniki analizy uzyskasz dodatkowe informacje ze stron informacyjnych Yoast SEO, obejmujące sposób analizy oraz sugerowane rozwiązania. Analiza jest często dosyć uogólniona, a język polski w wielu przodkach może wymagać innego formułowania treści, niż sugeruje to wtyczka, jednak zachęcamy do zapoznania się z tymi funkcjami i wyciągnięcia wniosków. Pamiętaj, że niektóre wskazówki mogą wpłynąć po prostu na odczucia użytkownika i komfort czytania treści, dostępu do nich, jak np. prawidłowy rozkład nagłówków czy długość akapitów.
Analiza SEO
To na co z pewnością wielu użytkowników zwróci szczególną uwagę, to dostępność narzędzi analizy SEO redagowanej strony lub wpisu WordPress. W tym obszarze, dostępnym podczas tworzenia nowej lub redagowania istniejącej strony czy wpisu, znajdziesz sugestie dot. parametrów wpływających bezpośrednio na SEO i czynniki rankingowe.
To m.in. ustawione atrybuty obrazków, nasycenie frazą kluczową i jej synonimami (wersja Premium), długość meta opisu i meta tytułu, pojawienie się wychodzących i wewnętrznych odnośników, dostępność obrazków i innych mediów, a także długość tekstu.
Ta analiza odnosi się do kluczowych elementów wpływających na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i w rankingu, dlatego jako początkujący użytkownik, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na możliwie jak najmniejszą liczbę problemów, których nie możesz naprawić.
Pamiętaj, że wyeliminowanie wszystkich problemów nie jest gwarancją tego, że utworzona strona lub wpis od razu uzyskają najwyższą pozycję w Google, ale mogą skutecznie przyczynić się do jej szybkiego i skutecznego pozycjonowania, szczególnie, że taki element jak linkowanie wewnętrzne, jest jednym z kluczowych elementów SEO i może wybić wysokiej jakości publikacje czy strony ofertowe.
Wykluczenie stron z indeksu Google
W teorii zależy nam na tym, aby Google zaindeksowało wszystkie strony, wpisy i inne składowe witryny w wynikach wyszukiwania, co wpłynie bezpośrednio na ranking całej witryny. Jednak istnieją strony, które mogą zaniżać wynik ogólny lub niepotrzebnie przechwytywać ruch, który obniży współczynnik klikalności lub będzie prowadził do zawartości mało istotnej dla użytkowników.
WordPress domyślnie umożliwia włączenie lub wyłączenie indeksowania dla całej witryny. Dodatkowo możesz, bez instalowania dodatkowych wtyczek, generować domyślną mapę witryny XML, która zawiera adresu URL do wszystkich stron, wpisów, tagów, kategorii, stron autorów, itp.. Jeśli nie potrzebujesz przekazywać tych informacji lub po prostu chcesz wykluczyć określone treści z indeksu wyszukiwarek, skorzystaj z Yoast SEO.
- Przejdź do sekcji SEO > Wyszukiwarki.
- Skorzystaj z sekcji Rodzaje treści, Media, Taksonomie, Archiwa.
- Włącz lub wyłącz opcję Wyświetlać w wynikach wyszukiwania, np. Wyświetlać wpisy w wynikach wyszukiwania?
Wyłączone treści nie będą widoczne w mapie witryny. Brak w wynikach wyszukiwania oznacza dodanie znacznika noindex
i wykluczenie z mapy strony.
Więcej o tworzeniu mapy witryny za pomocą Yoast SEO znajdziesz w dedykowanym artykule: