Czym są tagi noindex i nofollow?
Dzięki metatagom robots instruujesz wyszukiwarki, jak przeszukiwać i indeksować Twoją stronę. Szczególnie popularne są instrukcje follow, nofollow czy noindex. Dyrektywy noindex nakazują wyszukiwarkom wykluczenie strony z indeksu, uniemożliwiając jej wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Chociaż noindex oznacza, że Google nie powinien indeksować danej strony, możesz określić osobno tagi follow i nofollow, co dokładnie oznaczać będzie podążaj za linkami na stronie lub nie podążaj za nimi. Jakie zastosowanie znajdują te popularne metatagi?
Czym są tagi noindex?
Najczęstszym sposobem nakazania wyszukiwarkom, aby nie indeksowały strony, jest umieszczenie tagu z dyrektywą „noindex”. W teorii, używanie noindex nie ma większego celu, skoro zmierzamy do tego, aby być jak najlepiej widocznymi w sieci Internet. Istnieje kilka sytuacji, kiedy użycie tagu może okazać się potrzebne:
- Strony opublikowane w serwisie, zawierają informacje, które nie powinny trafić do indeksu Google, nawet jeśli nie są dodatkowo zabezpieczane,
- Koszyk lub strony kasy w witrynie eCommerce są zdecydowanie stronami, które nie wnoszą żadnej wartości, ani treści,
- Alternatywne wersje stron dla aktywnych testów A/B, itp. mechanizmów, które są kontrolowane przez własne narzędzia,
- Testowe wersje stron, które nie nadają się do publikacji lub nie powinny zostać zaindeksowane.
Ważne jest, aby w celu nieindeksowania strony dodać tag w sekcji head kodu HTML lub w nagłówkach odpowiedzi. Strona nie może być już zablokowana w pliku robots.txt, bo jeśli tak się stanie, Google nigdy nie zobaczy tagu noindex, a strona może nadal pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Czym są taki nofollow?
Tagi Meta Robots mogą również zawierać inne dyrektywy, takie jak dyrektywa „follow” lub „nofollow”, która nakazuje wyszukiwarkom indeksowanie lub nie indeksowanie linków znalezionych na bieżącej stronie, a dokładnie podążanie za nimi. Warto zwrócić uwagę, że Google od pewnego czasu nie uwzględnia dosłownej interpretacji tych tagów, dlatego stanowią one jedynie wskazówkę, ale i tak warto pamiętać o takiej możliwości.
Model atrybutu nofollow (rel=”nofollow”) to koncepcja, która została wcześniej opracowana w celu uniknięcia spamowania komentarzami na blogach. Sama firma Google zwróciła uwagę operatorom witryn, że atrybut powinien być zawsze ustawiany , jeśli link nie ma charakteru redakcyjnego .
Ważne jest, aby używać tagu nofollow w następujących sytuacjach:
- Płatne linki: które są ustawione jako referencje, ale nie mają mieć żadnego wpływu na wynik wyszukiwania. To uczciwe oznaczanie linków, które w odczuciu wielu użytkowników, mogą naruszać netykietę, jeśli kierują do treści reklamowych,
- Treść zewnętrzna: Atrybut nofollow jest ustawiony na linku kierującym do zewnętrznych treści innych stron internetowych, ale zapewnia zachowanie pewnego rodzaju dystansu ć. Operatorzy witryn również używają w tym kontekście tagu nofollow, aby zasygnalizować, że nie biorą żadnej odpowiedzialności za inne treści, jednocześnie nie mają wtedy też wpływu na autorytet zewnętrznych witryn.