Co to jest spam?
vSPAM towarzyszy nam prawie od samego początku działania Internetu, a tak naprawdę od chwili, kiedy komunikacja mailowa weszła w etap masowej wysyłki wiadomości. Wielu użytkowników dostrzegło w tym szansę do wysyłania ofert reklamowych, a także złośliwego oprogramowania, które miało pomóc hakerom w dostępie do poufnych danych. Dziś SPAM przybiera nową formę, ewoluuje, a mogą nim być tak samo niechciane wiadomości reklamowe, jak również oferty handlowe, fałszywe maile z fakturami, itp..
- Co to jest SPAM?
- Jakie ryzyko niesie otrzymywanie wiadomości typu SPAM?
- Podsumowanie tego, czym jest SPAM?
- Jak radzić sobie z wiadomościami SPAM?
Co to jest SPAM?
SPAM to niechciana wiadomość zwykle otrzymywana na konta e-mail lub telefony komórkowe (na przykład w postaci wiadomości SMS, wiadomość na komunikatorach).
Klasyczna definicja spamu to niechciane wiadomości masowe, czyli wiadomości wysyłane do wielu odbiorców, którzy o nie nie prosili. Problemy powodowane przez spam, wynikają z połączenia aspektów niechcianych i masowych; ilość niechcianych wiadomości zasypuje systemy wiadomości i zagłusza wiadomości, których chcą odbiorcy.
Istnieje wiele różnych typów spamu, który ludzie otrzymują. Niektóre z najczęstszych typów obejmują:
- Spam e-mailowy: niechciane wiadomości e-mail wysyłane na konta e-mail użytkowników.
- Spam SMS: niechciane wiadomości tekstowe wysyłane na telefony komórkowe użytkowników.
- Spam w komunikatorze: niechciane wiadomości wysyłane za pośrednictwem komunikatorów, takich jak WhatsApp, Facebook Messenger i inne.
- Spam phishingowy: e-maile, które mają wyglądać tak, jakby pochodziły z zaufanych źródeł, ale w rzeczywistości mają na celu kradzież danych osobowych.
- Spam ze złośliwym oprogramowaniem: wiadomości e-mail zawierające załączniki lub łącza do witryn zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem.
Jakie ryzyko niesie otrzymywanie wiadomości typu SPAM?
Ważnym zastosowaniem spamu jest phishing , czyli podszywanie się pod zaufaną stronę w celu kradzieży danych uwierzytelniających ofiary. Spam phishingowy często udaje, że pochodzi od banków, dostawców usług internetowych lub dostawców poczty, prosząc ofiary o potwierdzenie lub zaktualizowanie swoich kont. Odsyłacze w phishu prowadzą do strony internetowej, która przypomina stronę logowania prawdziwej organizacji, więc ofiara wprowadza swoje dane uwierzytelniające, które są następnie wysyłane do phishera.
SPAM to różnego rodzaju niebezpieczeństwa wysyłane wraz z wiadomościami: wirusy, złośliwe oprogramowanie. SPAM to wiadomość, która nakłania do przesyłania poufnych danych, numerów kart kredytowych, danych osobowych itp. SPAM to przekazywanie informacji, które w dłuższej perspektywie mogą zmienić nasz sposób postrzegania świata itp. Na przykład, aby zachęcić zmiana religii.
Niezależnie od tego, co znajdziemy w wiadomości, w załączniku i jaki jest cel wysłania do nas tej wiadomości – nie chcieliśmy tego. To niechciana wiadomość.
Podsumowanie tego, czym jest SPAM?
Spam to anonimowa, niechciana masowa poczta e-mail .
- SPAM jest anonimowy. Jeśli nadawca wiadomości jest publiczny, możemy mówić o materiałach reklamowych. Reklama, której nie polecamy. Można go uznać za SPAM ze względu na to, że nie został przez nas zamówiony. W większości prawdziwy SPAM to treści wysyłane przez nieznanych, fałszywych nadawców.
- SPAM to masowa wysyłka e-maili, których odbiorcami jest wielu użytkowników. Niewielki odsetek osób odpowiadających na takie wiadomości powoduje, że skuteczny SPAM musi być rozsyłany na dużą skalę.
- SPAM to niechciane treści . Zgodnie z powyższym, treści, na które wyraziliśmy zgodę, są często uznawane za SPAM.
Jak radzić sobie z wiadomościami SPAM?
Spam może być trudny do zatrzymania, ponieważ może być wysyłany z różnych źródeł, np.botnetów. To sieć wcześniej zainfekowanych komputerów. W rezultacie wyśledzenie i zatrzymanie pierwotnego spamera może być trudne.
- Jak skonfigurować zabezpieczenia antyspamowe w DirectAdmin?
- Co to jest SpamAssassin?
- Jak automatycznie kasować wiadomości e-mail z folderu SPAM?
Jeśli otrzymasz wiadomość, która wygląda na spam — na przykład nie rozpoznajesz nadawcy — oznacz ją jako spam w aplikacji poczty e-mail. Nie klikaj żadnych linków ani załączonych plików, w tym linków do rezygnacji lub rezygnacji z subskrypcji. Spamerzy czasami umieszczają te linki, aby potwierdzić, że Twój adres e-mail jest prawdziwy, lub linki mogą powodować złośliwe strony internetowe lub pliki do pobrania.
Wzmocnij ochronę swoich urządzeń, przez instalację oprogramowania antywirusowego. Pomoże Ci to kontrolować nie tyle ilość otrzymywanych wiadomości, co akcje z nimi związane. Oprogramowanie na komputery, telefonu i tablety, pozwala kontrolować załączniki oraz otrzymywane linki, także w komunikatorach.
Korzystaj z oprogramowania antyspamowego na usłudze hostingowej, definiując także własne czarne i białe listy nadawców, co do których masz pewność, że otrzymywana korespondencja jest bezpieczna, lub zdecydowanie powinna zostać zablokowana, jeszcze zanim znajdzie się w skrzynce odbiorczej.