Ile mogę zarejestrować domen internetowych?
Rejestracja domen internetowych to znakomity sposób, aby uruchomić własną stronę internetową i założyć konta e-mail we własnej domenie. Możesz zarejestrować jedną lub wiele domen internetowych, podłączyć je do swojego hostingu, a następnie zarządzać ustawieniami instalując kolejne systemy CMS, np. popularny WordPress. Ile możesz lub ile powinieneś zarejestrować domen internetowych i podpiąć pod hosting? Czy warto rejestrować więcej niż jedną domenę?
- Do czego mogę użyć domeny internetowej?
- Ile domen internetowych powinienem zarejestrować?
- Czy warto inwestować w domeny internetowe?
Do czego mogę użyć domeny internetowej?
Domena internetowa to Twój adres w sieci Internet. Możesz używać jej przede wszystkim do:
- uruchomienia strony internetowej, która pojawi się pod adresem domeny,
- utworzenia kont e-mail we własnej domenie tworząc unikalne adresy skrzynek pocztowych.
Ponadto w ramach domeny możesz:
- tworzyć przekierowania, na zewnętrzne serwisy internetowe,
- dodawać subdomeny, dodatkowe adresy w domenie głównej,
- wprowadzać rozszerzoną konfigurację domen na potrzeby działania aplikacji czy zew. serwisów internetowych albo serwerów poczty.
Tworzenie stron internetowych i skrzynek e-mail w domenie, to co do zasady, kluczowa funkcjonalność i powód, dla którego warto posiadać własną domenę a tym samym także hosting internetowy.
Przydatną funkcją są przekierowania. Jeśli posiadasz domenę, ale nie interesuje Cię podłączanie jej pod hosting i wskazane wyżej korzyści, możesz ustawić przekierowanie, aby domena wskazywała inną stronę czy profil w social media. To ciekawe rozwiązanie, np. gdy adres będzie używany wyłącznie, np. na wizytówce.
Subdomeny z kolei pozwalają tworzyć nieskończenie wiele adresów dodatkowych, np. blog.nazwa-domeny.pl czy sklep.nazwa-domeny.pl. Dzięki nim możesz uruchomić dodatkowe projekty, aplikacje, które rozszerzą podstawową stronę internetową. Za darmo.
Ile domen internetowych powinienem zarejestrować?
Nie ma ograniczeń co do ilości domen, jakie możesz posiadać, ale warto zastanowić się, ile domen faktycznie powinienem zarejestrować. Najlepszym przykładem, na którym oparty będzie nasz poradnik, jest rejestracja domeny z nazwą firmy. W teorii wystarczy Ci jeden adres, np. nazwa-firmy.pl i to on będzie używany do pozycjonowania witryny, reklamy i tworzenia kont e-mail.
Możesz już teraz pomyśleć przyszłościowo, jeśli spodziewasz się, że Twój projekt/firma, możesz być podatna na działania konkurencji lub przewidujesz jej szybki wzrost, dobrym pomysłem będzie już teraz zarejestrowanie dodatkowych domen, jak nazwa-firmy.com, nazwa-firmy.eu. Z jednej strony zabezpieczysz się przed działaniem konkurencji, z drugiej, przygotujesz się, np. do ekspansji na Europę lub Świat.
Rejestrując domenę, możesz też zwrócić uwagę na nazwy powiązane, np. poza nazwą firmy, zabezpieczyć też adresy związane z oferowanymi produktami i usługami. Jeśli Twoja firma Słodkie Marzenia produkuje cukierki, zarejestruj slodkie-marzenia.pl, a przy okazji dobrecukierki.pl, cukierki.sklep.pl, itp..
Czy warto inwestować w domeny internetowe?
Inwestowanie w domeny wciąż jest pewną formą inwestycji, która się opłaca, ale trend inwestowania w domeny zmienia się. Jest to m.in. spowodowane tym, że większość naprawdę ciekawych adresów jest już niedostępna. Na rynku wtórnym wciąż można trafić okazje, które można odkupić, a następnie poczekać na zwiększenie ich wartości lub samemu podjąć jakieś działania dodatkowe, jak zacząć pozycjonować stronę, aby następnie odsprzedać ją wraz z domeną.
Dziś nazwa domeny ma też mniejsze znaczenie dla pozycjonowania, a wiele firm i osób prywatnych, tak naprawdę kieruje się potrzebą zabezpieczenia nazwy firmy czy własnego projektu, a nie kierowaniem się tym, aby nazwa była mocno atrakcyjna. Ważne, aby jakikolwiek adres zarejestrujesz, aby był po prostu łatwy do wpisania w pasku adresu. Dla wyszukiwarek i pozycji kluczowe będzie to, co znajdzie się na stronie.
Jeśli masz okazję kupić atrakcyjną nazwę domeny w dobrej cenie, możesz podjąć się takiej inwestycji. Kieruj się przede wszystkim wyborem dobrej końcówki, np. .pl, .com .eu, a nie domen regionalnych jak .sosnowiec.pl.
Z drugiej strony, jeśli masz domenę, uruchom WordPress i rozpocznij publikowanie treści branżowych. Po kilku miesiącach nie tylko będziesz posiadał domenę, ale także będzie ona juz budowała historię w Internecie, a przy odrobinie pracy, być może nawet uzyskasz wysoką pozycję w Google. Taką domenę i serwisów WWW, łatwo zamienić w sklep czy firmę usługową.