Do czego potrzebna jest domena?
Domena to adres internetowy, który jednoznacznie identyfikuje witrynę. Domena internetowa umożliwia hostowanie Twojej strony internetowej na serwerze (usługa hostingowa), czyli komputerze, który na stałe pozostaje na serwerze. W ten sposób odwiedzający Twoją witrynę mogą przeglądać ją w dowolnym czasie z dowolnego miejsca na świecie, gdziekolwiek jest połączenie internetowe. Do czego potrzebuję domeny internetowej i jak może się ona przydać w przyszłości.
- Domena internetowa dla strony internetowej
- Poczta e-mail we własnej domenie internetowej
- Udostępnianie plików i folderów pod adresem domeny
- Dodawanie subdomen w domenie głównej
- Przekierowanie domeny na zewnętrzne zasoby, np. profil social media
Jeśli wiesz już, że domena internetowa, to Twój adres w sieci Internet, który zastępuje trudny do zapamiętania adres IP serwera, na którym hostowane są zasoby, np. strony internetowe oraz poczta. Nazwa domeny (lub po prostu „domena”) to nazwa strony internetowej. Występuje po „@” w adresie e-mail lub po „www”. w adresie internetowym. Definicja domeny internetowej, którą posługujemy się czesto w naszej dokumentacji, pozwala już na początku określić dwie kluczowe przyczyny, dla których powinieneś ją mieć lub do których możesz jej używać. To uruchomienie strony internetowej oraz poczty e-mail we własnej domenie. Czy to wszystko?
Strona internetowa pod adresem domeny
Bez wątpienia, domena internetowa to Twój adres i pozostanie z Tobą na długo, szczególnie, jeśli identyfikuje się z nazwą firmy lub Twoją pasją, a nie krótkoterminowym projektem. Posiadając domenę internetową podłączoną do hostingu internetowego, mozesz szybko uruchomić stronę internetową, np. w popoularnym systemie CMS WordPress. Po zainstalowaniu CMS i dodaniu treści, po prostu podaj swoim klientom adres domeny, aby mogli odwiedzić Twoją stronę i poznać ofertę firmy.
Poczta e-mail we własnej domenie
Korzystasz z darmowej poczty e-mail w domenach wp.pl, onet.pl czy gmail.com? Możesz z tym skończyć. Domena podłączona do hostingu internetowego to adres, który możesz używać do tworzenia unikalnych adresów skrzynek e-mail, np. jan.kowalski@nazwa-firmy.pl czy też jk@firma.pl. Takiego adresu nie utworzysz już, rejestrując darmową pocztę e-mail u popularnego dostawcy usługi. Nie masz żadnych ograniczeń w tym, ile adresów e-mail utworzysz oraz ich aliasów. Po prostu podłącz domenę do hostingu i zacznij dodawać kolejne skrzynki e-mail.
Jeśli masz interesującą nazwę domeny, być może to dobra okazja, aby zostać usługodawcą i sprzedawać konta e-mail w takiej domenie. Poczta bez reklam? Spróbuj.
Udostępnianie plików i folderów
Udostępnianie zasobów serwera FTP to m.in. udostępnianie plików strony internetowej. Jeśli masz stronę, po wpisaniu adresu domeny pojawi się ona w oknie przeglądarki. Jednak możesz też wyświetlać katalogi z plikami pod adresem domeny (po prostu nie twórz witryny internetowej) lub tworzyć linki do plików, używając własnej domeny. Czasami przyda się to aby przekazać komuś duży plik z danymi, przy okazji zapewnić, że jest to bezpieczne połączenie z zasobami Twojego serwera, serwera firmy, innym razem po prostu możesz potrzebować link do obrazka na swojej stronie internetowej.
Tworzenie subdomen w domenie głównej
Każda domena to pojedynczy produkt. Rejestrujesz tyle domen, ile potrzebujesz, a każda z nich ma unikalną nazwę. Jednak posiadając jedną domenę, możesz też tworzyć tzw. subdomeny, adresy utworzone w domenie głównej. Przykładowo, jeśli posiadasz domenę moja-firma.pl, utwórz subdomeny sklep.moja-firma.pl oraz blog.moja-firma.pl. Każdy z tych adresów możesz konfigurować niezależnie, uruchamiając pod nimi nowe strony internetowe i aplikacje.
Analogicznie jak możesz w każdej subdomenie uruchomić, za darmo, nowy projekt strony internetowej, dodać aplikację, udostępnić zasoby, tak samo możesz tworzyć konta e-mail. Zastosowań subdomen jest naprawdę wiele, często firmy uruchamiają z ich użyciem dodatkowe strony poboczne, np. sklep i blog jako dodatek do witryny głównej. Pozwala to utrzymać kilka systemów CMS powiązanych z witryną główną. Subdomeny to świetny sposób na uruchomienie serwisów wewnętrznych, np. dla pracowników. Uruchomienie środowiska testowego, np. przed aktualizacją strony internetowej, itp..
Przekierowanie
Możesz ustawić różnego rodzaju przekierowania, ale pozwól, że przywołamy najlepsze z nich. Kiedy posiadasz serwis WWW, być może rejestrując domenę, zabezpieczyłeś także kilka innych adresów, np. z nazwą Twojej firmy lub literówkami. Takie domeny nie są zwykle do niczego użwane, poza tym, że zabezpieczają Twoją nazwę. Możesz ustawić na nich odpowiednie przekierowania, aby użytkownicy, którzy wpisują ręcznie adres domeny w pasku przeglądarki, a popełnią błąd w nazwie czy końcówce, po prostu trafili i tak na Twoją stronę.
Domeny internetowe nie musisz podłączać pod hosting, tworzyć stron internetowych czy zakładać kont e-mail. Możesz po prostu skierować na inne zasoby, jak profil w social media lub istniejąca już, u innego dostawcy, stronę internetową.