Co to jest i do czego służy Google Analytics?
Google Analytics to ważne narzędzie dla wszystkich zatrudnionych w branży marketingowej, w tym osób prowadzących własną działalność gospodarczą czy początkujących administratorów witryn. Dzieje się tak, ponieważ narzędzie Analytics oferuje bezpłatny wgląd we wzorce ruchu w Twojej witrynie, analizując krok po kroku zachowania użytkowników.
- Co to jest Google Analytics?
- Co możesz zrobić z Google Analytics?
- Narzędzie Analytics – korzyści
- Analytics 4
- Czy istnieją alternatywy dla Google Analytics?
W dużym uproszczeniu, Google Analytics informuje użytkowników, kto przegląda ich witrynę. Robi to za pomocą atrybutów, takich jak informacje o lokalizacji i stopień zaangażowania odwiedzającego w witrynę, rejestrując działania odwiedzających.
Co to jest Google Analytics?
Zasób wykorzystuje te cztery różne typy informacji od użytkowników sieci, aby zapewnić wgląd marketerom:
- Typ użytkownika: Podane dane dotyczą działań każdego użytkownika.
- Typ sesji: Podane dane dotyczą pojedynczej sesji odwiedzin.
- Typ zdarzenia: obejmuje informacje o takich rzeczach, jak interakcje wideo i naciskanie przycisków.
- Odsłona: Informacje o odsłonie rejestrują odwiedzone strony.
Możesz przeszukiwać i sortować odwiedzających według dziesiątek „wymiarów”, takich jak skąd przybyli, jakiej przeglądarki używają itp. oraz według „danych”, takich jak strona, którą kliknęli i jaki formularz przesłali.
Google Analytics agreguje te informacje i przedstawia je w raportach i wizualizacjach. Mechanizm jest na tyle prosty, że bardzo łatwo i szybko możesz zauważyć wszystkie powiązania pomiędzy informacjami i wyciągać wniosku.
Co możesz zrobić z Google Analytics?
Krótko mówiąc, narzędzie Analytics pomaga podejmować decyzje dotyczące kampanii marketingowych na podstawie danych. Możesz uzasadnić zwiększenie wydatków na reklamę, dowiedzieć się, gdzie powinieneś się reklamować, a nawet określić, jakie rodzaje treści chcesz tam zamieszczać.
Google Analytics kategoryzuje dane w ABC :
- Przejęcie
- Zachowanie
- Konwersje
Dodatkowo możesz go użyć do rozbicia ruchu związanego z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Pamiętaj jednak, że zakres możliwości użycia danych z Google Analytics nie jest w żaden sposób ograniczony.
W odróżnieniu od Google Search Console, gdzie kluczowe są akcje związane bezpośrednio z wyszukiwarką i sposobem, w jaki witryna jest odnajdywana oraz w jakiej jest kondycji, narzędzie Analytics koncentruje się dokładnie na użytkownikach. Co robią, jakie akcje wykonują, kim są.
Google Analytics – korzyści
Google Analytics ma różne zalety i ograniczenia. Zalety ogólnie odnoszą się do platformy, która jest potężna, bezpłatna i przyjazna dla użytkownika:
- Usługa jest bezpłatna, łatwa w obsłudze i przyjazna dla początkujących.
- Google Analytics oferuje różnorodne dane i wymiary, które można dostosować do swoich potrzeb, tworząc własne raporty,
- Narzędzie Analytics zawiera również wiele innych narzędzi, takich jak wizualizacja danych, monitorowanie, raportowanie, analiza predykcyjna itp.
Google Analytics historycznie ma pewne niedociągnięcia, które mogą wpływać na dokładność danych, w tym:
- Ogólna dokładność danych może być zagrożona przez użytkowników, którzy blokują pliki cookie Google Analytics, niektóre rozszerzenia przeglądarki, programy do filtrowania reklam i sieci prywatności.
- Raporty są generowane przez próbkowanie 500 000 losowych sesji w celu zmniejszenia obciążenia serwera. Małe segmenty danych mogą zawierać bardzo duże marginesy błędu.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 lub GA4 to najnowsza iteracja tej usługi, która została wydana w październiku 2020 r. GA4 to swego rodzaju przeróbka poprzednich wersji Google Analytics. Oferuje zupełnie nowy interfejs użytkownika i przechodzi z polegania na plikach cookie innych firm na korzystanie z uczenia maszynowego w celu uzyskania lepszej dokładności danych.
Nowe funkcje w Google Analytics 4 obejmują:
- narzędzia do uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji ( AI );
- głębsza integracja z Google Ads;
- raportowanie zorientowane na klienta zaprojektowane na podstawie danych dotyczących cyklu życia;
- dodatkowe bezkodowe funkcje śledzenia, które mogą dostarczać dane z mniejszym opóźnieniem; oraz
- ulepszone funkcje kontroli danych w celu zapewnienia zgodności z przepisami i zarządzania danymi.
Alternatywy dla Google Analytics
Istnieje kilka alternatywnych systemów analitycznych dla witryn innych niż Google Analytics. Niektóre z popularnych to:
- Matomo: Platforma analityki internetowej typu open source, która oferuje funkcje podobne do Google Analytics, ale z większą kontrolą nad prywatnością i bezpieczeństwem danych.
- Adobe Analytics: kompleksowe rozwiązanie analityczne oferujące zaawansowane funkcje, takie jak analiza predykcyjna i śledzenie danych w czasie rzeczywistym.
- Piwik PRO: Płatna platforma do analityki internetowej, która oferuje funkcje na poziomie przedsiębiorstwa i zapewnia zgodność z zasadami ochrony danych.
- Clicky: narzędzie do analityki internetowej w czasie rzeczywistym, które zapewnia wizualizację danych i niestandardowe opcje śledzenia.
- Mixpanel: narzędzie do analizy użytkowników, które koncentruje się na śledzeniu zachowania i zaangażowania użytkowników, aby pomóc zoptymalizować wrażenia użytkowników i stymulować rozwój firmy.
- Webtrends: cyfrowa platforma analityczna i analityczna, która zapewnia dogłębny wgląd w zachowanie użytkowników w różnych kanałach i punktach styku.
To tylko kilka przykładów z wielu alternatywnych systemów analitycznych dostępnych dla właścicieli witryn i marketerów. Każda platforma oferuje unikalne funkcje i możliwości, dlatego przed wyborem narzędzia ważne jest, aby ocenić swoje konkretne potrzeby i cele.